Dział Przeciwdziałania Przemocy Domowej zapewnia obsługę organizacyjno – techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego powołanego przez Prezydenta Miasta, oraz grup diagnostyczno- pomocowych realizujących zadania w ramach ustawy
o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
Pracownicy Działu uczestniczą w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno – pomocowych, zgodnie z zakresem powierzonych im obowiązków.
Dział Przeciwdziałania Przemocy Domowej realizuje swoje zadania w ramach:
-
Zespołu Pracy Socjalnej Wsparcia Rodzin Doznających Przemocy Domowej.
-
Zespołu Obsługi Administracyjnej.
Zakres działania Zespołu Pracy Socjalnej Wsparcia Rodzin Doznających Przemocy Domowej obejmuje prowadzenie pracy socjalnej, w szczególności poprzez:
-
Budowanie relacji pomocowej opartej o partnerstwo, zaufanie, współpracę.
-
Podejmowanie działań diagnostycznych związanych z rozpoznaniem sytuacji, sposobu funkcjonowania osoby lub rodziny oraz jej otoczenia.
-
Wspieranie osoby/rodziny polegające na jej wzmocnieniu, wyzwoleniu jej sił i zasobów (zasada empowerment).
-
Uzgadnianie z osobą/rodziną celów i planu działania w celu poprawy trudnej sytuacji.
-
Budowanie sieci wsparcia dzięki aktywizacji otoczenia: rodziny, społeczności lokalnej, instytucji publicznych i niepublicznych.
-
Współpracę i współdziałanie z innymi specjalistami i instytucjami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin.
-
Przeprowadzanie ewaluacji, poprzez monitoring i ocenę przyjętych celów i podejmowanych działań.
-
Prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia lub funkcjonowania osoby/rodziny.
-
Przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych.
-
Analizę danych i opracowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej, zgodnie z art. 16a ustawy o pomocy społecznej.
-
Przygotowanie i realizację projektów socjalnych.
Pracownik socjalny pełniący funkcję koordynatora wykonuje dodatkowo zadania:
-
Koordynowanie pracą Zespołu Pracy Socjalnej Wsparcia Rodzin Doznających Przemocy Domowej, monitoring i wspieranie pracowników w realizacji zadań związanych z wykonywaniem pracy socjalnej zgodnie z przyjętymi w MOPS standardami pracy socjalnej, oraz realizacją zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy domowej.
-
Sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy pracowników socjalnych, w szczególności poprzez:
a) monitorowanie pracy socjalnej w rodzinach objętych wsparciem,
b) monitorowanie poprawności prowadzenia dokumentacji,
c) zapewnienie takiej organizacji pracy pracownikom socjalnym, która pozwala na efektywne wykorzystanie czasu oraz prowadzenie pracy socjalnej odpowiadającej potrzebom osób/rodzin.
Zadania pracownika socjalnego 1-go kontaktu obejmują:
-
Pomoc w wyrażaniu potrzeb i ustalanie oczekiwań osoby dotyczących wsparcia w rozwiązywaniu problemu przemocy domowej.
-
Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy osobom/rodzinom; kierowanie do odpowiednich specjalistów, w tym do pracownika socjalnego ds. pracy socjalnej.
-
Informowanie osób będących w trudnej sytuacji życiowej o możliwościach i rodzajach wsparcia udzielanego w ramach działalności ośrodka pomocy społecznej oraz pomoc w ich uzyskaniu.
-
Dokonywanie wstępnej diagnozy, poprzez przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej.
Zakres działania Zespołu Obsługi Administracyjnej:
-
Obsługa administracyjno-techniczna Zespołu Interdyscyplinarnego.
-
Prowadzenie ewidencji dokumentów Działu.
-
Sporządzanie sprawozdań, zestawień i analiz dotyczących podejmowanych działań.
-
Obsługa korespondencji przychodzącej i wychodzącej.
-
Zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej i organizacyjnej działań realizowanych w Dziale.
|