Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaworznie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Dział Aktywizacji i Wsparcia Rodziny

DZIAŁ AKTYWIZACJI I WSPARCIA RODZINY
ul. Grunwaldzka 235
43-600 Jaworzno
 
e-mail: aktywizacja@mops.jaworzno.pl
ZAKRES DZIAŁANIA
Dział Aktywizacji i Wsparcia Rodziny realizuje zadania w ramach:
 
  1. Zespołu Pracy Socjalnej Usamodzielnienia i Integracji ze Środowiskiem (DAU), w którym zostaje wyznaczony pracownik socjalny pełniący dodatkowo zadania koordynatora zespołu.
  2. Zespołu Asysty Rodzinnej (DAS).
  3. Stanowiska ds. obsługi administracyjnej.
 
Zakres działania Zespołu Pracy Socjalnej Usamodzielnienia i Integracji ze Środowiskiem pracowników socjalnych obejmuje prowadzenie pracy socjalnej, w szczególności poprzez:
 
  1. Pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi, wspieranie osób w oparciu o zasadę empowerment.
  2. Zapobieganie procesom marginalizacji i wykluczenia społecznego oraz przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę, społeczność.
  3. Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy poprzez bezpośrednie informowanie klienta oraz reprezentowanie, pośredniczenie w kontaktach z instytucjami.
  4. Prowadzenie działań diagnostycznych, w szczególności przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi diagnostycznych.
  5. Prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia, w szczególności w celu ochrony dzieci, osób starszych i niepełnosprawnych.
  6. Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych.
  7. Współpracę i współdziałanie z pracownikami instytucji tj. Sąd Rodzinny, Komenda Miejska Policji, Ośrodki Pomocy Społecznej, Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie oraz innymi jednostkami udzielającymi wsparcia w celu przeciwdziałania i ograniczania negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa.
  8. Powoływanie Zespołów Aktywizacji i Wsparcia w celu realizacji planu pomocy rodzinie.
  9. Inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową.
  10. Prowadzenie grupowych form pracy socjalnej dla różnych grup docelowych dostosowanych do potrzeb społeczności lokalnej.
  11. Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu nowych metod pracy socjalnej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia jednostek, grup i rodzin z terenu miasta Jaworzno.
  12. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
  13. Analizę danych i opracowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej, zgodnie z art. 16a ustawy o pomocy społecznej.
  14. Przygotowanie i realizacja projektów socjalnych.
     
Pracownik socjalny ds. pracy socjalnej pełniący funkcję koordynatora wykonuje dodatkowo zadania:
 
  1. Koordynowanie pracą Zespołu ds. Pracy Socjalnej Usamodzielnienia i Integracji ze Środowiskiem poprzez monitoring i wspieranie pracowników w realizacji zadań związanych z wykonywaniem pracy socjalnej zgodnie z przyjętymi w MOPS w Jaworznie standardami pracy socjalnej.
  2. Sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy pracowników socjalnych, w szczególności poprzez:
    a) monitorowanie poprawności prowadzenia dokumentacji,
    b) zapewnienie takiej organizacji pracy pracownikom socjalnym, która pozwala na efektywne wykorzystanie czasu oraz prowadzenie pracy socjalnej odpowiadającej potrzebom osób/rodzin.
Zakres działania Zespołu Asysty Rodzinnej obejmuje:
  1. Określenie wspólnie z rodziną podstawowych problemów występujących w rodzinie oraz zmotywowanie
    jej do współpracy i działań zmierzających do ich przezwyciężenia.
  2. Wspieranie rodziny poprzez konsultacje i działania o charakterze edukacyjnym w zakresie prawidłowego wychowania i opieki nad dziećmi.
  3. Pomoc rodzinie w rozszerzaniu kontaktów, stymulowanie do samodzielnego poszukiwania w swoim otoczeniu nowych możliwości: sił, osób, grup, instytucji lub ułatwianie tego poprzez towarzyszenie i wsparcie.
  4. Współpracę z pracownikami socjalnymi, w szczególności z pracownikami ds. pracy socjalnej, koordynatorami pieczy zastępczej, terapeutą oraz psychologiem w zakresie pracy z rodziną i pomocy w rozwiązywaniu jej problemów, opracowywaniu planu pracy z rodziną.
  5. Prowadzenie treningów umiejętności społecznych w sferze opiekuńczo-wychowawczej poprzez towarzyszenie w realizacji działań.
  6. Realizację planu pracy z rodziną, ewaluacja, monitorowanie i wspieranie procesu zmian, wzmacnianie i pokazywanie rezultatów własnych osiągnięć, dalsze budowanie aktywnej postawy członków rodziny.
  7. Analizę danych i opracowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej, zgodnie z art. 16a ustawy o pomocy społecznej.
  8. Współpracę z pracownikami socjalnymi w przygotowaniu projektów socjalnych.
  9. Udział w realizacji projektów socjalnych.
 
Pracownik socjalny 1-go kontaktu realizuje zadania:
 
  1. Pomoc w wyrażaniu potrzeb i ustaleniu oczekiwań osoby dotyczących wsparcia w rozwiązywaniu jej problemów życiowych.
  2. Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom oraz organizowanie dostępu do odpowiednich specjalistów, w tym do pracownika socjalnego ds. pracy socjalnej, psychologa, terapeuty.
  3. Informowanie osób będących w trudnej sytuacji życiowej o możliwościach i rodzajach wsparcia udzielanego w ramach działalności ośrodka pomocy społecznej oraz pomoc w ich uzyskaniu.
  4. Dokonywanie wstępnej diagnozy.
  5. Prowadzenie sprawozdawczości i obsługi administracyjnej działu.
  6. Przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych.
 
Zakres działania Stanowiska ds. obsługi administracyjnej:
 
  1. Obsługa administracyjna Działu Aktywizacji i Wsparcia Rodziny:
    a) ewidencjonowanie oraz przygotowywanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej,
    b) prowadzenie ewidencji spraw,
    c) udzielanie odpowiedzi na korespondencje zleconą przez kierownika działu.
  2. Przyjmowanie osób zgłaszających się do Ośrodka, udzielanie informacji o rodzajach wsparcia udzielanego w ramach działalności ośrodka pomocy społecznej i kierowanie do odpowiednich specjalistów.
  3. Organizowanie dostępu i umawianie wizyt u pracowników socjalnych ds. pracy socjalnej, asystentów rodziny.
  4. Współpraca z pracownikami socjalnymi w przygotowaniu projektów socjalnych.
  5. Udział w realizacji projektów socjalnych.
 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Kaja Łach 10-09-2023 11:25
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Kaja Łach 05-08-2025
Ostatnia aktualizacja: Kaja Łach 05-10-2025 12:09