-
Podejmowanie działań diagnostycznych związanych z rozpoznaniem sposobu funkcjonowania osoby bezrobotnej w obszarze społecznym i zawodowym.
-
Aktywizowanie polegające na wzmocnieniu osoby bezrobotnej, wyzwoleniu jej sił i zasobów (zasada empowerment).
-
Motywowanie osoby/rodziny do podjęcia działań i wysiłków w celu zapoczątkowania i utrzymania pozytywnej zmiany w jej funkcjonowaniu zawodowym i społecznym, w szczególności do skorzystania z możliwości wsparcia w ramach pakietu usług dla osób bezrobotnych w Jaworznie w podwyższaniu kompetencji, kształtowaniu umiejętności w funkcjonowaniu społecznym i zawodowym.
-
Przeprowadzanie okresowej oceny funkcjonowania w obszarze społecznym i zawodowym osób korzystających ze wsparcia w ramach programów reintegracji, Punktu Integracji Społecznej i Zawodowej, a w szczególności osiągniętych indywidualnych efektów, przyczyn przerwania programu oraz w wypracowywaniu wskazówek do dalszej pracy z osobą bezrobotną.
-
Przeprowadzanie analizy potrzeb osób bezrobotnych w odniesieniu do poszczególnych form aktywizacji realizowanych w Dziale i zapewnienie wsparcia dla wszystkich potrzebujących, w szczególności w ramach Punktu Integracji Społecznej i Zawodowej i programów reintegracji.
-
Przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych.
-
Prowadzenie Punktu Integracji Społecznej i Zawodowej, w szczególności poprzez:
a) opracowanie programu i harmonogramu oraz realizację warsztatów szkoleniowych z zakresu reintegracji społecznej i zawodowej,
b) pozyskiwanie środków finansowych na funkcjonowanie programu i przygotowywanie wniosków o ich przyznanie,
c) organizowanie i prowadzenie grup wsparcia i grup samopomocowych,
d) prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych oraz grupowego i indywidualnego poradnictwa specjalistycznego,
e) inicjowanie i rozwijanie nowych form i metod wsparcia dla uczestników Punktu Integracji Społecznej i Zawodowej będących odpowiedzią na rozpoznane potrzeby.
-
Organizowanie programu „Uwierz w siebie”, w szczególności poprzez:
a) opracowanie programu i harmonogramu oraz realizację warsztatów szkoleniowych z zakresu profilaktyki uzależnień oraz reintegracji społecznej,
b) organizowanie i prowadzenie grup wsparcia i grup samopomocowych,
c) prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych oraz grupowego poradnictwa specjalistycznego,
d) prowadzenie indywidualnych rozmów z uczestnikami „Uwierz w siebie” w celu rozeznania potrzeb uczestników warsztatów w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej.
-
Prowadzenie innych programów aktywizacji społecznej i zawodowej.
-
Realizację zadania – prace społecznie użyteczne, poprzez:
a) przygotowywanie rocznego planu prac społecznie użytecznych we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy,
b) przygotowywanie porozumień z placówkami obejmującymi nadzór nad osobami zatrudnionymi w ramach prac społecznie użytecznych,
c) nadzór nad osobami wykonującymi prace społecznie użyteczne,
d) koordynację działań poszczególnych działów Ośrodka (zespoły pracy socjalnej, księgowość, specjalista ds. BHP, administracja) biorących udział w realizacji zadania,
e) wystawianie zaświadczeń (na wniosek klienta) o uzyskanych dochodach z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.
-
Realizację zadania - roboty publiczne, poprzez:
a) sporządzanie planu rocznego robót publicznych we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy,
b) sporządzanie wniosków do PUP o zatrudnienie osób w ramach robót publicznych,
c) przygotowywanie porozumień z placówkami obejmującymi nadzór nad osobami zatrudnionymi w ramach robót publicznych,
d) przygotowywanie dokumentacji związanej z zatrudnieniem w ramach robót publicznych organizowanych przez Ośrodek.
-
Współdziałanie z organami, instytucjami i organizacjami w podejmowaniu przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań wynikających z procesu reintegracji społecznej i zawodowej.
-
Prowadzenie działań związanych z udzielaniem pomocy cudzoziemcom objętym ochroną uzupełniającą w obszarze integracji.
-
Przygotowywanie ofert pracy dla bezrobotnych klientów MOPS.
-
Wsparcie i psychoedukacja w formie konsultacji indywidualnych dla osób na różnych poziomach uzależnienia od substancji psychoaktywnych.
-
Konsultacje indywidualne dla osób zagrożonych uzależnieniem od substancji psychoaktywnych.
-
Prowadzenie, we współpracy z pracownikami socjalnymi i asystentami rodziny grup psychoedukacyjnych i grup wsparcia mających na celu poprawę funkcjonowania w obszarze indywidualnym, społecznym i zawodowym.
-
Udzielanie konsultacji i wsparcia pracownikom socjalnym, asystentom rodziny, w tym w środowisku zamieszkania osób/rodzin.
-
Wspieranie pracowników socjalnych w prowadzeniu działań interwencyjnych, również w środowisku w sytuacji zagrożenia zdrowia, życia lub funkcjonowania osób/rodzin, w szczególności w celu ochrony dzieci w rodzinie.
-
Analizę danych i opracowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej, zgodnie z art. 16a ustawy o pomocy społecznej.
-
Przygotowanie i realizację projektów socjalnych.