Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaworznie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Dział Reintegracji Społecznej i Zawodowej

DZIAŁ REINTEGRACJI SPOŁECZNEJ I ZAWODOWEJ
ul. Inwalidów Wojennych 14
43-600 Jaworzno
 
e-mail: reintegracja@mops.jaworzno.pl
ZAKRES DZIAŁANIA
Zakres działania Działu Reintegracji Społecznej i Zawodowej obejmuje:
 
  1. Podejmowanie działań diagnostycznych związanych z rozpoznaniem sposobu funkcjonowania osoby bezrobotnej w obszarze społecznym i zawodowym.
  2. Aktywizowanie polegające na wzmocnieniu osoby bezrobotnej, wyzwoleniu jej sił i zasobów (zasada empowerment).
  3. Motywowanie osoby/rodziny do podjęcia działań i wysiłków w celu zapoczątkowania i utrzymania pozytywnej zmiany w jej funkcjonowaniu zawodowym i społecznym, w szczególności do skorzystania z możliwości wsparcia w ramach pakietu usług dla osób bezrobotnych w Jaworznie w podwyższaniu kompetencji, kształtowaniu umiejętności w funkcjonowaniu społecznym i zawodowym.
  4. Przeprowadzanie okresowej oceny funkcjonowania w obszarze społecznym i zawodowym osób korzystających ze wsparcia w ramach programów reintegracji, Punktu Integracji Społecznej i Zawodowej, a w szczególności osiągniętych indywidualnych efektów, przyczyn przerwania programu oraz w wypracowywaniu wskazówek do dalszej pracy z osobą bezrobotną.
  5. Przeprowadzanie analizy potrzeb osób bezrobotnych w odniesieniu do poszczególnych form aktywizacji realizowanych w Dziale i zapewnienie wsparcia dla wszystkich potrzebujących, w szczególności w ramach Punktu Integracji Społecznej i Zawodowej i programów reintegracji.
  6. Przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych.
  7. Prowadzenie Punktu Integracji Społecznej i Zawodowej, w szczególności poprzez:
    a) opracowanie programu i harmonogramu oraz realizację warsztatów szkoleniowych z zakresu reintegracji społecznej i zawodowej,
    b) pozyskiwanie środków finansowych na funkcjonowanie programu i przygotowywanie wniosków o ich przyznanie,
    c) organizowanie i prowadzenie grup wsparcia i grup samopomocowych,
    d) prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych oraz grupowego i indywidualnego poradnictwa specjalistycznego,
    e) inicjowanie i rozwijanie nowych form i metod wsparcia dla uczestników Punktu Integracji Społecznej i Zawodowej będących odpowiedzią na rozpoznane potrzeby.
  8. Organizowanie programu „Uwierz w siebie”, w szczególności poprzez:
    a) opracowanie programu i harmonogramu oraz realizację warsztatów szkoleniowych z zakresu profilaktyki uzależnień oraz reintegracji społecznej,
    b) organizowanie i prowadzenie grup wsparcia i grup samopomocowych,
    c) prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych oraz grupowego poradnictwa specjalistycznego,
    d) prowadzenie indywidualnych rozmów z uczestnikami „Uwierz w siebie” w celu rozeznania potrzeb uczestników warsztatów w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej.
  9. Prowadzenie innych programów aktywizacji społecznej i zawodowej.
  10. Realizację zadania – prace społecznie użyteczne, poprzez:
    a) przygotowywanie rocznego planu prac społecznie użytecznych we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy,
    b) przygotowywanie porozumień z placówkami obejmującymi nadzór nad osobami zatrudnionymi w ramach prac społecznie użytecznych,
    c) nadzór nad osobami wykonującymi prace społecznie użyteczne,
    d) koordynację działań poszczególnych działów Ośrodka (zespoły pracy socjalnej, księgowość, specjalista ds. BHP, administracja) biorących udział w realizacji zadania,
    e) wystawianie zaświadczeń (na wniosek klienta) o uzyskanych dochodach z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.
  11. Realizację zadania - roboty publiczne, poprzez:
    a) sporządzanie planu rocznego robót publicznych we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy,
    b) sporządzanie wniosków do PUP o zatrudnienie osób w ramach robót publicznych,
    c) przygotowywanie porozumień z placówkami obejmującymi nadzór nad osobami zatrudnionymi w ramach robót publicznych,
    d) przygotowywanie dokumentacji związanej z zatrudnieniem w ramach robót publicznych organizowanych przez Ośrodek.
  12. Współdziałanie z organami, instytucjami i organizacjami w podejmowaniu przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań wynikających z procesu reintegracji społecznej i zawodowej.
  13. Prowadzenie działań związanych z udzielaniem pomocy cudzoziemcom objętym ochroną uzupełniającą w obszarze integracji.
  14. Przygotowywanie ofert pracy dla bezrobotnych klientów MOPS.
  15. Wsparcie i psychoedukacja w formie konsultacji indywidualnych dla osób na różnych poziomach uzależnienia od substancji psychoaktywnych.
  16. Konsultacje indywidualne dla osób zagrożonych uzależnieniem od substancji psychoaktywnych.
  17. Prowadzenie, we współpracy z pracownikami socjalnymi i asystentami rodziny grup psychoedukacyjnych i grup wsparcia mających na celu poprawę funkcjonowania w obszarze indywidualnym, społecznym i zawodowym.
  18. Udzielanie konsultacji i wsparcia pracownikom socjalnym, asystentom rodziny, w tym w środowisku zamieszkania osób/rodzin.
  19. Wspieranie pracowników socjalnych w prowadzeniu działań interwencyjnych, również w środowisku w sytuacji zagrożenia zdrowia, życia lub funkcjonowania osób/rodzin, w szczególności w celu ochrony dzieci w rodzinie.
  20. Analizę danych i opracowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej, zgodnie z art. 16a ustawy o pomocy społecznej.
  21. Przygotowanie i realizację projektów socjalnych.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Kaja Łach 10-09-2023 11:45
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Kaja Łach 05-08-2025
Ostatnia aktualizacja: Kaja Łach 05-10-2025 12:24