Zakres działania Zespołu ds. Przyznawania Świadczeń Pomocy Społecznej obejmuje:
-
Informowanie osoby/rodziny o prawach i uprawnieniach oraz możliwości skorzystania ze świadczeń pomocy społecznej oraz procedurze i zasadach ich przyznawania.
-
Przyjmowanie wniosków o pomoc, rejestrowanie wniosków w systemie TT POMOC i ustalanie dat wywiadów.
-
Prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach świadczeń finansowych i rzeczowych pomocy społecznej, w tym przeprowadzanie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
-
Dobór form świadczeń z pomocy społecznej właściwych dla sytuacji osób/rodzin ubiegających się o pomoc, tworzenie planu pomocy, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, aktach wykonawczych do tej ustawy oraz aktach prawa lokalnego, a także z obowiązującą w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Jaworznie Lokalną Polityką Świadczeń.
-
Zobowiązywanie osoby/rodziny do podjęcia działań w celu zmiany trudnej sytuacji, poprzez wykorzystanie swoich uprawnień i zasobów działań, w szczególności podjęcie współpracy z pracownikiem socjalnym ds. pracy socjalnej oraz monitorowanie tych działań.
-
Wszczynanie i prowadzenie postępowania z urzędu w sprawie zmiany, uchylenia decyzji, w sytuacjach określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, w szczególności w przypadku braku współpracy osoby/rodziny w rozwiązywaniu swoich problemów.
-
Monitorowanie wykorzystywania świadczeń z pomocy społecznej, w przypadku uzasadnionego podejrzenia marnotrawstwa.
-
Przeprowadzenie wywiadu i negocjowanie wysokości, rodzaju, formy, czasu udzielania pomocy przez osoby zobowiązane do alimentacji w trybie art. 103 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
-
Prowadzenie spraw związanych z odwołaniami wniesionymi przez strony od decyzji administracyjnych z zakresu pomocy społecznej.
-
Informowanie odpowiedniej instytucji/specjalisty, w tym pracownika socjalnego ds. pracy socjalnej, o konieczności podjęcia działań wspierająco - interwencyjnych i podejmowanie działań do czasu przejęcia sprawy przez specjalistę, w tym uruchamianie procedury „Niebieskie Karty”.
-
Współpracę z instytucjami publicznymi i niepublicznymi w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa.
-
Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w celu potwierdzenia uprawnień do świadczeń zdrowotnych.
-
Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na rzecz innych instytucji, programów i projektów w celu przyznania świadczeń pieniężnych lub rzeczowych.
-
Prowadzenie postępowania w sprawie sprawienia pogrzebu.
-
Prowadzenie korespondencji w sprawach osób korzystających ze świadczeń pieniężnych i rzeczowych.
-
Prowadzenie kartoteki osoby/rodziny.
-
Prowadzenie ewidencji pism z zakładów karnych, aresztów śledczych.
-
Koordynację działań w zakresie udzielania pomocy osobom opuszczającym zakłady karne i areszty śledcze, zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej a Centralnym Zarządem Służby Więziennej w sprawie zasad współpracy w zakresie organizacji pomocy na rzecz osób zwolnionych z zakładów karnych i aresztów śledczych oraz rodzin osób pozbawionych wolności w zakresie wsparcia finansowego i poradnictwa.
-
Sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji pomocy na rzecz osób zwolnionych z zakładów karnych oraz ich rodzin.
-
Prowadzenie spraw związanych z realizacją programu pomocy osobom zagrożonym eksmisją.
-
Prowadzenie postępowania administracyjnego z zakresu nienależnie pobranych świadczeń pomocy społecznej.
-
Analizę danych i opracowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej, zgodnie z art. 16a ustawy o pomocy społecznej.
-
Przygotowanie i realizacja projektów socjalnych.
Pracownik socjalny ds. świadczeń pełniący funkcję koordynatora wykonuje dodatkowo zadania:
-
Pomoc w wyrażaniu potrzeb i ustaleniu oczekiwań osoby dotyczących wsparcia w rozwiązywaniu jej problemów życiowych.
-
Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom i kierowanie do odpowiednich specjalistów, w tym do pracownika socjalnego ds. pracy socjalnej, psychologa, terapeuty.
-
Informowanie osób będących w trudnej sytuacji życiowej o możliwościach i rodzajach wsparcia udzielanego w ramach działalności ośrodka pomocy społecznej oraz pomoc w ich uzyskaniu.
-
Dokonywanie wstępnej diagnozy, poprzez przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych.
-
Prowadzenie sprawozdawczości i obsługi administracyjnej działu.
-
Udzielanie informacji stronom o przyznanych świadczeniach pomocy społecznej.
-
Prowadzenie spraw związanych z realizacją programu pomocy osobom zagrożonym eksmisją, w tym przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
-
Wydawanie zaświadczeń instytucjom i osobom dotyczących korzystania z pomocy lub przyznawanych świadczeń na podstawie m.in. ustawy o pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w tym również dofinansowań ze środków z PFRON.