Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jaworznie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Dział Przyznawania Świadczeń Pomocy Społecznej

DZIAŁ PRZYZNAWANIA ŚWIADCZEŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
ul. Północna 9b
43-600 Jaworzno
ZAKRES DZIAŁANIA
Dział Przyznawania Świadczeń Pomocy Społecznej realizuje swoje zadania w ramach:
 
  1. Zespołu ds. Przyznawania Świadczeń Pomocy Społecznej,
  2. Stanowiska pracownika socjalnego 1- go kontaktu.
 
Zakres działania Zespołu ds. Przyznawania Świadczeń Pomocy Społecznej obejmuje:
 
  1. Informowanie osoby/rodziny o prawach i uprawnieniach oraz możliwości skorzystania ze świadczeń pomocy społecznej oraz procedurze i zasadach ich przyznawania.
  2. Przyjmowanie wniosków o pomoc, rejestrowanie wniosków w systemie TT POMOC i ustalanie dat wywiadów.
  3. Prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach świadczeń finansowych i rzeczowych pomocy społecznej, w tym przeprowadzanie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
  4. Dobór form świadczeń z pomocy społecznej właściwych dla sytuacji osób/rodzin ubiegających się o pomoc, tworzenie planu pomocy, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, aktach wykonawczych do tej ustawy oraz aktach prawa lokalnego, a także z obowiązującą w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Jaworznie Lokalną Polityką Świadczeń.
  5. Zobowiązywanie osoby/rodziny do podjęcia działań w celu zmiany trudnej sytuacji, poprzez wykorzystanie swoich uprawnień i zasobów działań, w szczególności podjęcie współpracy z pracownikiem socjalnym ds. pracy socjalnej oraz monitorowanie tych działań.
  6. Wszczynanie i prowadzenie postępowania z urzędu w sprawie zmiany, uchylenia decyzji, w sytuacjach określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, w szczególności w przypadku braku współpracy osoby/rodziny w rozwiązywaniu swoich problemów.
  7. Monitorowanie wykorzystywania świadczeń z pomocy społecznej, w przypadku uzasadnionego podejrzenia marnotrawstwa.
  8. Przeprowadzenie wywiadu i negocjowanie wysokości, rodzaju, formy, czasu udzielania pomocy przez osoby zobowiązane do alimentacji w trybie art. 103 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
  9. Prowadzenie spraw związanych z odwołaniami wniesionymi przez strony od decyzji administracyjnych z zakresu pomocy społecznej.
  10. Informowanie odpowiedniej instytucji/specjalisty, w tym pracownika socjalnego ds. pracy socjalnej, o konieczności podjęcia działań wspierająco - interwencyjnych i podejmowanie działań do czasu przejęcia sprawy przez specjalistę, w tym uruchamianie procedury „Niebieskie Karty”.
  11. Współpracę z instytucjami publicznymi i niepublicznymi w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa.
  12. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w celu potwierdzenia uprawnień do świadczeń zdrowotnych.
  13. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na rzecz innych instytucji, programów i projektów w celu przyznania świadczeń pieniężnych lub rzeczowych.
  14. Prowadzenie postępowania w sprawie sprawienia pogrzebu.
  15. Prowadzenie korespondencji w sprawach osób korzystających ze świadczeń pieniężnych i rzeczowych.
  16. Prowadzenie kartoteki osoby/rodziny.
  17. Prowadzenie ewidencji pism z zakładów karnych, aresztów śledczych.
  18. Koordynację działań w zakresie udzielania pomocy osobom opuszczającym zakłady karne i areszty śledcze, zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej a Centralnym Zarządem Służby Więziennej w sprawie zasad współpracy w zakresie organizacji pomocy na rzecz osób zwolnionych z zakładów karnych i aresztów śledczych oraz rodzin osób pozbawionych wolności w zakresie wsparcia finansowego i poradnictwa.
  19. Sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji pomocy na rzecz osób zwolnionych z zakładów karnych oraz ich rodzin.
  20. Prowadzenie spraw związanych z realizacją programu pomocy osobom zagrożonym eksmisją.
  21. Prowadzenie postępowania administracyjnego z zakresu nienależnie pobranych świadczeń pomocy społecznej.
  22. Analizę danych i opracowywanie materiałów niezbędnych do sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej, zgodnie z art. 16a ustawy o pomocy społecznej.
  23. Przygotowanie i realizacja projektów socjalnych.
Pracownik socjalny ds. świadczeń pełniący funkcję koordynatora wykonuje dodatkowo zadania:
 
  1. Koordynowanie pracą Zespołu ds. Przyznawania Świadczeń Pomocy Społecznej oraz monitorowanie i wspieranie pracowników w realizacji zadań określonych przepisami w zakresie pomocy społecznej oraz Statutem i Regulaminem Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz zarządzeniami Dyrektora.
  2. Prowadzenie nadzoru nad postępowaniami administracyjnymi w sprawach świadczeń pieniężnych i rzeczowych pomocy społecznej oraz potwierdzenia uprawnień do świadczeń zdrowotnych, w szczególności poprzez:
    a) sprawdzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych pod kątem zgodności z ustawą o pomocy społecznej i rozporządzeniem MRPiPS, zarządzeniami Dyrektora oraz zatwierdzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych,
    b) potwierdzanie zgodności decyzji administracyjnych z planem pomocy,
    c) podpisywanie decyzji administracyjnych.
  3. Prowadzenie spraw związanych z realizacją programu pomocy osobom zagrożonym eksmisją,
    w tym przeprowadzanie wywiadów środowiskowych
 
 
Pracownik socjalny 1-go kontaktu realizuje zadania:
 
  1. Pomoc w wyrażaniu potrzeb i ustaleniu oczekiwań osoby dotyczących wsparcia w rozwiązywaniu jej problemów życiowych.
  2. Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom i kierowanie do odpowiednich specjalistów, w tym do pracownika socjalnego ds. pracy socjalnej, psychologa, terapeuty.
  3. Informowanie osób będących w trudnej sytuacji życiowej o możliwościach i rodzajach wsparcia udzielanego w ramach działalności ośrodka pomocy społecznej oraz pomoc w ich uzyskaniu.
  4. Dokonywanie wstępnej diagnozy, poprzez przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych.
  5. Prowadzenie sprawozdawczości i obsługi administracyjnej działu.
  6. Udzielanie informacji stronom o przyznanych świadczeniach pomocy społecznej.
  7. Prowadzenie spraw związanych z realizacją programu pomocy osobom zagrożonym eksmisją, w tym przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
  8. Wydawanie zaświadczeń instytucjom i osobom dotyczących korzystania z pomocy lub przyznawanych świadczeń na podstawie m.in. ustawy o pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, w tym również dofinansowań ze środków z PFRON.
 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Kaja Łach 10-09-2023 11:36
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Kaja Łach 05-08-2025
Ostatnia aktualizacja: Kaja Łach 05-10-2025 11:58